user_mobilelogo
nivo nivo nivo nivo nivo

   Η Πολωνή Tamara de Lempicka (1898-1980) με την Αυτοπροσωπογραφία της στην πράσινη Bugatti, ενσαρκώνει όλα τα τυπικά χαρακτηριστικά της femme fatale της δεκαετίας του ’20. Το βαρύ, λάγνο, ίσως μπλαζέ βλέμμα, το έντονο κόκκινο κραγιόν και τα λευκά γάντια γίνονται η επιτομή του στυλ και το σήμα κατατεθέν για την σύγχρονη, χειραφετημένη και απελευθερωμένη γυναίκα. Άλλωστε η Lempicka ήταν στ’ αλήθεια μία γυναίκα-σύμβολο της μοντέρνας εποχής και ακολούθησε έναν τρόπο ζωής εντελώς ξένο προς αυτόν των γυναικών της εποχής. Μεγαλωμένη μέσα στα πλούτη μεταξύ Πολωνίας, Ρωσίας και Ελβετίας και διαμένοντας στο Παρίσι από πολύ νεαρή ηλικία ήταν μία πολίτις του κόσμου και δημοφιλής ζωγράφος που ζούσε μεταξύ των επιφανέστερων ανθρώπων της τέχνης, του θεάματος αλλά και της επιστήμης. Είναι πραγματικά δύσκολο να διακρίνουμε μέσα από τέτοια έργα της Lempicka αν προσωπογραφείται όπως προστάζει η μόδα της εποχής ή αν αυτή ήταν που διαμόρφωσε μία ολόκληρη αισθητική που παραπέμπει ακόμη και σήμερα σε εξώφυλλα περιοδικών.

Lempicka Self Portrait 1929   Το συγκεκριμένο έργο συνοψίζει όλα τα μορφοπλαστικά στοιχεία με τα οποία καθιερώθηκε στο είδος του πορτρέτου, ωστόσο εκπλήσσει τον θεατή με την τολμηρή και συνάμα απλή σύνθεσή του. Η έκκεντρη τοποθέτηση της μορφής στην άνω γωνία του κάδρου, η πλαισίωση του προσώπου από την δυναμική γωνία του παραθύρου του αυτοκινήτου και η κυριαρχία δύο χρωμάτων – του λευκού και του πράσινου – με μόνη εξαίρεση το έντονο κόκκινο των χειλιών, μαγνητίζουν το βλέμμα των θεατών χωρίς τεχνάσματα και φλυαρίες. Το κόψιμο της μορφής, το κροπάριμα του καρέ παραπέμπει αναμφισβήτητα στην τέχνη της φωτογραφίας, και το έργο μας δίνει την εντύπωση πως αυτή η γυναίκα σταμάτησε στιγμιαία, μας ρίχνει ένα γρήγορο περήφανο βλέμμα, με το πόδι στο γκάζι έτοιμη να εξαφανιστεί. Ο περιορισμός της χρωματικής κλίμακας μας θυμίζει την αισθητική της αφίσας, των μεθόδων της τυπογραφίας και τον tabloids.       

   Η Maria Gorska, όπως ήταν αρχικά το όνομά της γεννήθηκε στη Βαρσοβία το 1898 και μεγάλωσε με όλες τις ανέσεις της πλούσιας οικογένειάς της. Στα 14 πήγε σχολείο στην Λοζάνη, ενώ περνούσε τις διακοπές τις κοντά στην αγαπημένη της θεία στην Αγία Πετρούπολη. Λίγο πριν το ξέσπασμα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ερωτεύτηκε τον περιζήτητο εργένη Taduesz Lempiski τον οποίο και παντρεύτηκε στα 18 και άλλαξε το όνομά της σε Tamara de Lempicka.

  Μετά το ξέσπασμα της Οκτωβριανής Επανάστασης, το ζευγάρι φεύγει από την Πολωνία και εγκαθίσταται στο Παρίσι. Η Lempicka σπουδάζει ζωγραφική, εργάζεται νυχθημερόν και πειραματίζεται με τις νέες τεχνικές που γνωρίζει, ψάχνοντας για το δικό της ξεχωριστό μορφοπλαστικό ιδίωμα. Το είδος στο οποίο θα διακριθεί και το οποίο θα υπηρετήσει πιστά και σχεδόν αποκλειστικά στην καριέρα της είναι το πορτρέτο. Τα έργα της διακρίνονται για ένα ενστικτώδες στυλ Art Deco που ενσωματώνει στοιχεία από τον Κυβισμό. Οι στιβαρές, ογκώδεις φόρμες της με τα έντονα περιγράμματα και τα βαθιά αισθησιακά χρώματα θα γίνουν το σήμα κατατεθέν της. Σύντομα γίνεται περιζήτητη, τα έργα της χρησιμοποιούνται σε εξώφυλλα περιοδικών μόδας και η πελατεία της εξαπλώνεται στις Η.Π.Α. Περνά μεγάλα διαστήματα στην Αμερική και ύστερα από το δεύτερο γάμο της, υπό το φόβο του ξεσπάσματος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εγκαθίσταται μόνιμα στην Νέα Υόρκη.

   Εκεί συνεχίζει την λαμπρή πορεία. Διάσημοι εκπρόσωποι, του θεάματος, της επιστήμης και πλούσιοι Ευρωπαίοι που έχουν καταφύγει σε πόλεις των Η.Π.Α. ζητούν από την Lempicka να φιλοτεχνήσει το πορτρέτο τους. Το έργο της, ο χλιδάτος τρόπος ζωής της, η περσόνα την οποία λάνσαρε με τόση φροντίδα και η προκλητική της σεξουαλική ταυτότητα ήταν στοιχεία που την καθιέρωσαν και κεντρίζουν το ενδιαφέρον παραγγελιοδοτών και συλλεκτών ακόμη και σήμερα.

«Ήμουν η πρώτη γυναίκα που έκανε καθαρή ζωγραφική κι αυτό ήταν η επιτυχία του έργου μου. Γι’ αυτό οι γκαλερί ξεκίνησαν να με εκθέτουν στους καλύτερους χώρους τους, τους πιο κεντρικούς – γιατί τα έργα μου μαγνήτιζαν το κοινό. Ήταν καθαρά και ολοκληρωμένα».

 

Info

Tamara de Lempicka

Αυτοπροσωπογραφία στην πράσινη Bugatti” 35 cm x 27 cm, 1929

Ιδιωτική Συλλογή

 

Tamara de Lempicka

Tamara de Lempicka

Η καλλιτέχνης-Persona του 20ου αιώνα

View more
Jan van Eyck

Janvan Eyck

Η Αναγέννηση του Βορρά

View more